01:10

1403/04/11

blogbartarlogo512

سایت آماده خبری

محتوا نویسی چیست؟ | 2 محتوای کاربردی در سئو

محتوا نویسی

محتوا نویسی چیست؟

محتوا نویسی چیست؟ در این مقاله قصد دارم برای شما بگویم که محتوا نویسی چیست و چه کاربردی در وب سایت دارد. به راستی چرا محتوا نویسی برای کسب و کار ها مورد اهمیت واقع شده است؟ چرا کسب و کارها به دنبال محتوا نویسان خوب هستند؟ تا پایان این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

محتوا نویسی چیست ؟

در این بخش می‌خواهیم پی ببریم که محتوا نویسی چیست ؟ با پیشرفت تکنولوژی و رونق کسب و کار های اینترنتی و با گسترش مارکت ها و شرکت های اینترنتی محتوا نویسی به مشخصه مهمی تبدیل شده است ، و برای موتور جست و جو گری مانند گوگل بسیار دارای اهمیت است. محتوا نویسی در اصل از مهم ترین بخش سایت است که نباید شبیه شایت های دیگر باشد و باید منحصر به فرد باشد.

اصول محتوا نویسی

هر محتوا نویس باید به اصول محتوا نویسی آشنا باشد تا بتواند در این کار موفق شود. یکی از مهم ترین اصول محتوا نویسی رعایت قوانین در محتوا است در نظر داشته باشید که این تنها اصل در اصول محتوا نویسی نیست. از اصل های مهم دیگر می توان به خوش نویس محتوا اشاره کرد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که منظور از خوش نویسی چیست ؟  منظور از خوش نویسی همان خوانا نویسی است یعنی محتوا نویس به طرزی محتوای خود را بنویسد که برای عموم مردم قابل خواندن باشد.

حال اگر شما یک محتوای کپی در سایت خود به اشتراک بگذارید چه آینده ایی در انتظار سایت شما است؟ از آنجایی که گوگل با محتوای کپی شده میانه خوبی ندارد اگر گوگل بفهمد و تشخیص دهد که محتوای شما کپی است ، سایت شما را جریمه خواهد کرد و سایت شما دیگر در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نخواهد شد.

محتوای خاص

منظور از محتوا خاص چیست و چرا برای شرکت هایی همچون GOOGLE بسیار دارای اهمیت است؟ زیاد شدن کسب و کار های اینترنتی و تولید محتواهای انجام شده، باعث شده گوگل برای تولید محتوا مجموعه قوانینی را در نظر بگیرد که باعث رتبه بندی محتواها می‌شود و این قوانین بخشی از سئو هستند. حال به  مفهوم محتوای خاص بپردازیم. محتوای خاص یعنی محتوایی که توسط یک نویسنده نوشته شده باشد و از جایی دیگر کپی نشده باشد.

محتوا نویس کیست ؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم فردی که برای تولید محتوای متنی و تصویری و … از ذهن خود استفاده می‌کند و از زبان خود محتوایی را می نویسد، محتوا نویس نام دارد. ما در سایت، سئوکار تک از بهترین و با تجربه ترین نویسندگان محتوا در ایران برای تولید محتوا برای سایت شما استفاده می کنیم.

محتوا نویسی چگونه است ؟

فردی که محتوا نویسی می کند، باید مهارت در نویسندگی داشته باشد و از دستور زبان به خوبی استفاده کند. نکته قابل توجه در تولید محتوای متنی نداشتن غلط املایی است و از سوی دیگر نویسنده باید موضوع را به صورت ساده و روان ارائه دهد؛ به طوری که تمامی اقشار جامعه بتوانند با آن متن ارتباط برقرار کنند و خوانایی بالایی داشته باشد.

محتوا نویسی
محتوا نویسی

ویژگی های یک محتوا نویس چیست ؟

یک محتوا نویسی باید اطلاعات عمومی بالایی در زمینه های مختلفی داشته باشد ، کسانی که محتوا نویسی می کنند باید در زمینه های مختلف اطلاعات خود را افزایش دهند و تمرکز کافی داشته باشند؛ تمامی محتوا های موفق فقط و فقط با تمرکز بالا نوشته شده اند زیرا اگر کار با آرامش انجام شود، اعلائم نگارشی در آن به درستی رعایت می شود و غلط املائی در نوشتن آن محتوا رخ نمی دهد. مهم ترین ویژگی یک محتوا نویس خوب علاقه او به کاری است که انجام می دهد.

از سایت های رقبا استفاده کنید

شاید با خود بگویید کپی کردن متن در محتوا برای محتوای شما مشکل ساز می‌شود، پس چرا این تیتر اینجا نوشته شده است ؟ منظور از این تیتر این است که شما سایت رقبای خود را زیر نظر بگیرید و ببینید مخاطب های آن‌ها چه کسانی هستند و مخاطب های آن‌ها بیشتر به کدام مورد در آن سایت علاقه نشان داده اند. قرار نیست متنی را از سایت رقیب خود کپی کنید یا شبیه آن بنویسید شما فقط باید علایق مخاطب های خود را پیدا کنید و برای آنها محتوایی مفید بنویسید.

جادوی کلمه کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در یادگیری و حوزه آموزش محتوا نویسی بسیار دارای اهمیت است ، امروزه موتورهای جست وجوگر مانند google  لیستی از کلمات و عنوا‌ن‌هایی که بیشترین سرچ ها را از سمت کاربران داشته اند در اختیار محتوا نویسان قرار می دهند؛ با این اتفاق شما متوجه عمده درخواست مخاطبان خود می‌شوید و محتواهای با کیفیت تری تولید می کنید.

اولین نفر باش

در کار خود به اولین نفر تبدیل شوید مثلا اگر برای یک سایت اخبار روز فناوری و تکنولوژی محتوا نویسی می کنید و یک شرکت محصولی را معرفی می‌کند و شما میدانید که مردم درباره آن محصول قرار است سرچ های زیادی انجام دهند؛ شما اولین نفری باشید که محتوایی درباره این محصول می نویسد و با این کار سایت شما سریعاً شناخته می شود و در نتایج گوگل به مرور زمان رتبه بهتری کسب خواهید کرد.

محتوای جدید تولید کنید

بهترین روش برای نوشتن محتوای جدید دیدن و بررسی سایت های خارجی است. سایت های خارجی بهترین منبع برای محتوای جدید هستند. این کار باعث میشود محتوای تکراری تولید نکنید و شما  از سایر رقبا متمایز شوید. اگر قبلا محتوایی را نوشته اید و منتشر کرده اید بعد از مدتی نیاز است که آن محتوا آپدیت شود و ویرایش شود.

عناوین محتوا را چگونه سازماندهی کنیم؟

انتخاب و سازماندهی محتوا باید بر پایه‌ی نیاز کاربر و مخاطب باشد. در این حالت باید کلمات کلیدی را بر اساس همان نیاز انتخاب کرد و موضوعات و کلماتی را که مخاطبان جستجو می کنند استفاده نمود. در این مورد به عنوان مثال برای لپ تاپ می توان کلمات کلیدی: انواع لپ تاپ، قطعات لپ تاپ، چگونه یک لپ تاپ بخرم را به کار برد.

اگر دقت بفرمایید، کلمه کلیدی “لپ تاپ است” و شما می توانید یک محتوا تحت عنوان “چگونه یک لپ تاپ خوب بخرم” بسازید و سپس آن را بخش بندی نموده و برای هر قسمت، کلمات کلیدی را اختصاص داده و یک محتوای کامل بنویسید. باید گفت که کلمه کلیدی اصلی در سئوی محتوا خیلی اهمیت دارد.

در کل محتوا بر دو نوع است: محتوای ستونی و محتوای خوشه ای

ستونی که یک شمای کلی از موضوع ها وکلمات کلیدی به ما می دهد و خوشه ای ها که زیر شاخه های ستونی هستند.

محتوای ستونی

کمابیش با این موضوع آشنا شده ایم که یک تولید محتوای باکیفیت باید تواند رتبه ی بالا را برای سایت ما به همراه داشته باشد، برای آن ساختاری مناسب فراهم سازد و در نهایت تمام موضوعات مرتبط محتوایی را پوشش دهد. به درستی واقف هستیم که اجرای همگام این نکات چندان هم ساده نیست ولی با استفاده از محتوای ستونی به راحتی به هدفمان دست پیدا می کنیم.

کاربرد محتوای ستونی و محتوای خوشه ای در کنار هم بر سئوی سایت ما تاثیر زیادی دارد. محتوای ستونی بستری از مطالب جامع و کلی است که همه‌ی موضوعات فرعی محتوا را در بر می گیرد و آن ها را به روشی گذرا بررسی می‌نماید. محتواهای خوشه ای و محتوای ستونی باید به صورت متقابل به هم لینک دهند . ساختار خوشه موضوعی، نتیجه‌ی این لینک دهی است.

بدین صورت که اگر موضوع کلی سایت شما در مورد رنگ می باشد و رنگ را به عنوان موضوع کلی در نظر بگیریم، موضوعات رنگ ساختمانی، انواع رنگ، رنگ پوششی و غیره  را نیز باید در آن لحاظ کنیم . هر چند که گاهی نمی توان به همه ی این موضوعات به شکل گسترده پرداخت ، لیکن باید توام با محتوای ستونی صفحاتی مجزا برای هر کدام از این محتواهای خوشه ای در نظر گرفت و به شکل جامع و کامل آن ها را بررسی کرد تا تولید محتوا به صورت حرفه ای انجام شود.

در استراتژی محتوایی سایت، محتوای ستونی نقش موثری دارد و مزیت های آن اهمیت خاصی دارد. ار آن جمله می توان به افزایش سئوی سایت اشاره کرد. همچنین کاربرد توأم محتوای خوشه ای و ستونی سبب می شود گوگل موضوع سایت و زمینه ی فعالیت آن را به خوبی تشخیص دهد، محتواهای سایت شما سریع تر ایندکس شوند، رتبه ی سایت شما در نتایج جستجو افزایش یابد، به کاربران در یافتن مطالب دلخواهشان در سایت شما کمک می نماید. به علاوه این که، کاربران برای سرچ محتواهای تخصصی و جزئی تر، محتواهای خوشه ای اطراف آن را نیز بررسی می نمایند. در نتیجه ی رضایت کاربران سئوی سایت شما و رتبه‌ی  آن افزایش می یابد.

زمانی که شما برای کامل نمودن مطالب یک محتوا اهمیت قائل شوید در واقع دسترسی مخاطبان را به آن موضوع افزایش می دهید و آن ها نیازی به محتوای دیگری برای جستجو نخواهند داشت. یعنی مهارت شما باعث شده که تمام کلمات کلیدی را در محتوا بکار بگیرید و در نهایت دامنه را اعتبار می دهید و با لینک های داخلی محتواها را به هم مرتبط می سازید.

محتوای خوشه ای (Content Cluster)

کمابیش با سئوی کلاه سیاه آشنا هستید. ترفندهای مختلف آن مثل تکرار کلمات کلیدی و گزارش های متعددی که در زمینه ی آن به گوگل گزارش گردید، سبب شد که تا به مدد هوش مصنوعی و الگوریتم های متفاوتی مانند رنک برین، کلمات کلیدی و ارتباط معنایی بین محتوا و جستجوهای کاربران را به راحتی پردازش کند.

این مزیت باعث ایجاد نتایج پربارتری در نتایج موتور جست‌وجوی گوگل گردیده و رضایت کاربران و مشتریان نیز به حد قابل قبولی افزایش پیدا کرده است.

یکی از این موارد مهم در رتبه بندی براساس محتوا،ساختارمحتواست، که درک ربات های گوگل را نسبت به ارتباط معنایی بین صفحات وب‌سایت شما بالاتر می برد. محتوای خوشه ای یکی از این ساختارها به شمار می‌آید.

پراکندگی موضوعات و محتواهای زیاد چندان اهمیتی در ارزش سایت شما نداشته و تنها محتواهای ساختار یافته هستند که اهمیت داشته و آن هم زمانی که تیتر و موضوعات مد نظرتان در تولید محتوا را طبقه بندی نموده و تحت عنوان محتوای کامل یا همان محتوای ستونی بکار گیرید.

محتوای خوشه ای مقالات کوتاهی هستند که به عنوان مقالات ثانویه به محتوای ستونی وابسته اند و مانند خوشه به آن متصل هستند. مثال واضح و ملموسی که در این زمینه به عنوان محتوا می توان بکار برد “گل” است، محتواهای ستونی آن “گل آپارتمانی” و یا “گل باغچه ای” می باشند و گل سانسوریا، دیفن باخیا، گل رز و نسترن هم محتواهای خوشه ای آن هستند.

حال برای این که یک محتوای بدون ساختار و پراکنده نداشته باشیم؛ و رابطه ی معنایی محتواها را خزنده های گوگل بهتر درک کنند، بهتر است که بین محتواهای خوشه ای و محتوای ستونی  و همچنین بین خود محتواهای خوشه ای لینک گذاری انجام دهیم. به عنوان مثال بین “گل آپارتمانی” و “گل سانسوریا” و “گل دیفن باخیا” و همچنین بین “گل سانسوریا” و “گل دیفن باخیا”  لینک ایجاد کنیم.

نکاتی چند در مورد محتوا

تگ عنوان: در رنکینگ سئو تگ عنوان فاکتور مهم و کلیدی است، پس سعی کنید آن را با کلمه کلیدی شروع کنید.

URL: همان پیوند یکتایی است که بهتر است سئو شده‌ی آن را همیشه استفاده کنید. از URL کوتاه و حاوی کلمه کلیدی بهره بگیرید. سعی کنید که خیلی از صفحه ی اصلی 3 مرحله بیشتر دور نباشد.
از کلماتی مانند بهترین، جذاب ترین، بررسی در عنوان خود استفاده کنید تا رنکینگ بهتری داشته باشید.

تصاویر خاصیت جذب کنندگی بالا دارند، پس در محتواهای خود از تصاویر مرتبط و مناسب استفاده کنید تا اشتیاق کاربران را برای خواندن محتوا بالا ببرید.
تگ ها نقش نظم دهنده در محتوای شما داشته و محتوا را دسته بندی و جذاب می کنند. پس، از تیتر یا تگ h3 ،H3 تا H6 در محتوا بهره گرفته تا کاربر برای مطالعه آن و ارتباط معنایی بین موضوعات سردرگم نگردد.

100 کلمه ای که در شروع محتوا استفاده می شود، حتمأ باید حاوی کلمات کلیدی باشد.

لینک ها نقش مهمی در سئوی سایت دارند و رنکینگ بالایی دارند.

لینک داخلی معمولاً بین 1 تا 3 باشد کافی است و استفاده‌ی بیش از حد آن تأثیر معکوس دارد.
هرچه سرعت بارگذاری سایت بالاتر باشد رنکینگ بالاتر خواهد رفت.

از کلمات مترادف و هم معنی کلمات کلیدی در محتوای خود بهره بگیرید. زیرا ربات گوگل ارتباط کلمات را به خوبی درک می کند.

بک لینک در محتوا

در محتوا نویسی بهتر است ازبک لینک ها استفاده شود، برای هر محتوایی که تولید می‌کنید به صفحات داخلی و دسترسی به اطلاعات دیگر لینک بدهید، برای مثال برای ارجاع کاربر به صفحه اینستاگرام یا تلگرام خود لینک ایجاد کنید ، پس حتما بعد از نوشتن محتوا زمانی را صرف ایجاد بک لینک کنید و این کار باعث بازدید سایت شما می شود، در کل با بک لینک، سئو سایت خود را می‌توانید بهبود بخشید و بهینه کنید.

تولید محتوا مناسب

شما به عنوان مدیر سایت یا محتوا نویس باید زمان بندی منحصر به فرد خود را برای سایت خود داشته باشید، الزاماً نیاز نیست شما هر روز تولید محتوا انجام دهید و منتشر کنید.  معمولا هفته ایی 3 بار برای انتشار محتوا کافی است ، در کل تولید محتوای زیاد باعث تولید محتواهایی بی ارزش شده و تاثیر محتوای شما را بسیار کم می کند.

آموزش محتوا نویسی
آموزش محتوا نویسی

چگونه یک محتوا نویس شوم ؟

یکی از مزایای محتوا نویسی شروع کار بدون نیاز به سرمایه اولیه است، همچنین شغلی است که خودتان می‌توانید ساعت کاری خود را مشخص کنید. شما می‌توانید درزمان هایی که توانایی انجام کار را دارید کار کنید و اگر زمانی توانایی برای انجام کار نداشتید، پروژه ایی دریافت نکنید و فقط و فقط برای این کار شما نیازمند یک کامپیوتر، لپتاپ و یا یک اینترنت خانگی می باشید که بتوانید به موتور جست‌وجوگر وصل شوید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم درباره محتوا نویسی به صورت کامل صحبت کنیم. ما همواره سعی داشته ایم مقالاتی برای شما کاربران عزیز به اشتراک بگذاریم که مفید باشد تا شما عزیزان بتوانید از این مقالات استفاده کامل ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محتوا نویسی پیشنهاد ما مقاله ی 4 نوع تولید محتوا به شماست. نظرات خود را درباره این مقاله می توانید در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید، با سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *